Kyst.no

Fartøyet blir rederiets tredje nye fartøy siden 2021.

«Caspian» overlevert Brønnbåt Nord

Brønnbåt Nord har fått overlevert brønnbåten «Caspian», som blir det siste tilskuddet i rederiets flåte.

Publisert

«Caspian» er bygget ved Sefine Shipyard i Yalova regionen i Tyrkia med ett brønnvolum på 2800m3 av typen LFC2800 Hybrid, designet av NSK Ship Design i Harstad. Fartøyet har en lengde på 79,9 meter, og 16 meters bredde.

Hoveddata:

Navn: «Caspian »

Verft: Sefine i Tyrkia

Bygget: 3 kvartal 2023

Lengde: 79,90 meter

Bredde: 16 meter

Dybde riss: 6,90 meter

2800m3 fordelt på 2 brønner

Innredning: 10 Personer

Rederi: Brønnbåt Nord AS

Båten skal inn og serve rederiets eiere og andre faste kunder i Nord-Norge. «Caspian» erstatter brønnbåten «Lifjell» som nylig ble solgt ut av rederiets flåte. 

Med overtakelsen blir dette rederiets tredje nye fartøy siden 2021, som sikrer rederiet en ny og moderne flåte i tråd med bedriftens strategi. Båten er rigget for varierte oppdrag, herunder avlusningsoperasjoner.

Lang og krevende prosess

Rederiet skriver i pressemeldingen at «Caspian» blir et godt og etterlengtet supplement til deres flåte. Byggeprosessen beskriver de som lang og krevende med store forsinkelser fra verftet av forskjellige årsaker. 

– Heldigvis ser vi at vi får et meget godt fartøy, utviklet med skreddersøm sammen med vår designer, for å møte fremtidens krav ift. fiskehelse og fotavtrykk. Fartøyet er unikt i sitt slag med tanke på batterihybridisering, og med et smekkert skrog i tråd med vår målsetting om et redusert karbonavtrykk, sier selskapet.

Etter planen ankommer båten Norge i slutten av oktober.

Rederiet skriver videre at de har hatt et svært tett samarbeid med designer.

– Etter planen ankommer båten Norge i slutten av oktober, opplyser Brønnbåt Nord.

Brønnbåt Nord AS er ett rederi som var etablert av tre oppdrettere tilbake i 2015. Rederiet er ett lokalt samarbeid mellom Gratanglaks, Salaks og Kleiva Fiskefarm som også i mange år før etableringen av rederiet, har lang erfaring med drift av egne brønnbåter. Rederiene består av Brønnbåt Nord, Brønnbåt Nord Lofoten og Brønnbåt Nord Management. Brønnbåt Nord Lofoten er ett rederi som var etablert i 2019, som er ett samarbeid mellom Brønnbåt Nord og Ellingsen Seafood AS, der eierandelen er fordelt likt mellom disse to selskapene. 

I dette rederiet ligger det i dag en brønnbåt som server Ellingsen Seafood sitt brønnbåtbehov på daglig basis. Brønnbåt Nord management er driftsselskapet til rederiene.