Klippfiskloins fra torsk på marked i Brasil.

Torskepriser skaper utfordringer i Brasil

Den ekstreme prisoppgangen på torsk har ført til treghet i salget av klippfisk fra denne arten i enkelte områder av Brasil. 

Publisert

Det er Sjømatrådets utsending til Brasil, Randi Bolstad, som melder dette i sitt nyhetsbrev fra landet. Hun viser også til at mange føler at pristaket nå er nådd, selv om årets råstoffpriser ennå ikke har påvirket sluttproduktet. Men det positive er at det er registrert god omsetning av lange og brosme, med lange som et attraktivt alternativ til torsk.

- Vi står overfor utfordrende tider med hensyn til priser og tilgang på klippfisk. Derfor fokuserer vi i økende grad på markedsføring av andre arter enn torsk. Gadus Morhua vil fortsatt bli markedsført til hotell-, restaurant- og kantine-segmentet, skriver Bolstad.

Men det har ikke vært noe i veien med den norske satsningen på Brasil. I løpet av 2024 besøkte statsministeren, 11 statsråder, sentralbanksjefen, fire statssekretærer og andre delegasjoner fra NorgeBrasil i forbindelse med G20-møter. Dette ga en ypperlig anledning til å fremheve klippfiskens rolle og historie i Brasil, både overfor norske og brasilianske myndigheter, samt synliggjøre klippfiskens historiske rolle i media og de inviterte i programmene.

Dette arbeidet har ifølge Randi Bolstad, bidratt til å styrke det bilaterale forholdet mellom Norge og Brasil. Det er også et samarbeid man kan bygge videre på i årene som kommer. Ambassaden og Generalkonsulatet har samarbeidet tett med Norges sjømatråd for å fremme norsk sjømat i Brasil, og da spesielt klippfisken.

- En viktig måloppnåelse for Norge var tilretteleggingen av eksportbetingelsene for produkter fra akvakultur, som markerer en viktig milepæl for norsk sjømat, heter det i generalkonsulatets årsrapport.

Team Norways samarbeid under G20-året fikk gode tilbakemeldinger fra Utenriksdepartementet under en heldags workshop i Rio i begynnelsen av februar. Møtet fungerte også som innspillsmøte til regjeringens kommende Brasil-strategi. Strategien skal etter planen legges frem i Oslo i mai i år. Ambassadens prioriteringer for 2025 vil blant annet inkludere sjømat og EFTA-Mercosul-avtalen.

Norsk sild i Brasil, klar for marinering.

Det er ikke bare klippfisk det handler om når det gjelder norsk sjømat i Brasil. Sild er et annet produkt med potensial. Det har tidligere vært utfordringer med eksport av sild til landet på grunn av for høye sodiumnivåer, men det er nå gjort unntak for sild som er fryst til sjøvann. Dette vil trolig skape nye muligheter for eksport av silde til Brasil.