Ber om å bli kontaktet, men telefonen er stengt
Kystmagasinet skrev om sjarkeier som dro uten å få signert sluttseddel. Skipper møtte ansatte som ikke snakket norsk, og tiden dro ut og til slutt kastet hun loss. I vedtak om bot opplyste direktoratet at de i slike saker måtte kontakte direktoratet eller Råfisklaget.
Det Fiskeridirektoratet ikke opplyste i vedtaket var at deres telefon stenges klokken 15:00. På direktoratets nettside står det opplyst følgende åpningstider på telefonen: Mandag – fredag: kl 09:00 – 11:00 og 12:00 – 15:00.
Heller ikke Råfisklaget har døgnåpen telefon om informasjonen på deres nettside er korrekt. Der opplyses det at telefonnummer for innsending av seddel er åpen mandag – fredag 08:00 til 15:00. Kystmagasinet finner ingen vakttelefon som kunne løst problemet utenfor oppgitte åpningstider verken hos Fiskeridirektoratet eller Råfisklaget.
«Sjarken Kitti» leverte fangsten til Lyder Fisk klokken 15:14. Deretter var det problemer med å få signert en sluttseddel. Skulle sjarken vente til direktoratet eller Råfisklaget åpnet, ville «Kitti» måtte vente i 18 timer.
For skipper på «Kitti» ble resultatet av at hun forlot mottaket uten en signert sluttseddel en bot på 12 000 kroner.
OPPDATERING: Fiskeridirektoratet opplyser på telefon til Kystmagasinet at de har en døgnåpen FMC, (Fisheries Monitoring Centre, red. anm.) der telefonnummeret ligger på nettsiden.
– Der kan fiskerne ringe inn når som helst, påpeker kommunikasjonsdirektør Anette Aase i Fiskeridirektoratet.
Saken ble oppdatert 27.12 klokka 13.02.