Stor interesse for BlueFish fra utlandet
ÅLESUND: Interessen for årets BlueFish-messe har vært stor, spesielt fra utlandet.
– Det har vært stor interesse, og vi har nå seks nasjoner som er påmeldt som utstillere. Vi venter at antall utstillere til slutt vil bli på mellom 100 til 120. Det forteller Geir Østensen og John Breivik i BlueFish-teamet til Kystmagasinet.
– Ekstra interessant er det at i år har Danmark en stor felles paviljong, men vi har fortsatt noe ledig areal om noen ønsker å være utstillere.
Fagmesse for fiskeflåten
BlueFish er nå inne i sitt fjerde arrangement, og etter 2021, som ble utsatt til 2022, tar BlueFish mål av seg til igjen bli en av de største møteplassene for fiskerinæringa i Norge.
Dette er en fagmesse for fiskerinæringen – og da kanskje i hovedsak for den havgående fiskeflåten. Erfaringen fra tidligere, ifølge Østensen og Breivik, er at det er beslutningstagerne som er besøkende på BlueFish, og utstillere på messa er leverandører av varer og tjenester til disse fartøyene.
Digitale veier
Arrangøren går også digitale veier for å få flere besøkende under den tre dager lange fiskerimessa. Alle utstillere får en egen QR kode, der de kan inviterer sine kunder.
– Det er spesielt for oss, og som gir vinn-vinn for alle parter. Det gjør også at kundene får en egen invitasjon, i tillegg til den markedsføringen vi legger ned.
Åpnes av statsråden
BlueFish 2023 blir åpnet 5. september av statsråd Bjørnar Skjæran (Ap). Deretter følger en høyst aktuell debatt om «Mulig grunnrenteskatt på fiskefartøy» og temaet «Kvotemelding 2.0».
Det legges
også opp til et godt program med egen foredragshall i arenaen resten av dagene.
– Vi har i år mål om å skape en møteplass som
skal være spesielt innbydende både for besøkene og utstillere, og vi har satt
av flere områder for lounger og de gode pratene, i tillegg til flere
serveringssteder, fortsetter de.
Sosialt arrangement
Det legges også opp til sosialt arrangement på
dag to. BlueFish-festen legges til Rica Parken hotell, hvor det samles over 200
til bankett og lett underholdning.
– Men det viktigste er den gode praten, poengterer BlueFish-teamet.
Bak arrangementet BlueFish står selskapet ArenaNorway AS, som i år har investert mye i å skape en god møteplass. I tillegg har de også hatt en referansegruppe med dyktige fagpersoner som bidragsytere, som har gitt innspill på program, markedsaktiviteter og ikke minst gitt arrangøren veiledning på hva utstillere og publikum i fiskerinæringen forventer.
Innspurten igjen
Som tidligere år arrangeres BlueFish i
Sparebanken Møre Arena, som har 8000m2 tilgjengelig areal.
– Vi har en god innspurt igjen, før vi ønsker
velkommen til Ålesund og BlueFish 5. – 7. september, avslutter de.