Nye «Rogne» er kontrahert
Rederiet Rogne AS har kontrahert en ny 83 meter lang fiskebåt fra Karstensens Skibsværft AS.
Nye «Rogne» blir en kombinert snurper og tråler, som skal leveres i juli 2025.
Rederiet, med tilhold på Leinøy i Herøy kommune på Sunnmøre, ble etablert i 1965 av Bjarte Rogne. Noe senere kom hans bror, Marvin, inn som medeier.
I dag ledes rederiet av Frank, Kjell-Ove og Per-Magne Rogne. De er alle aktiv med lang fartstid i rederiet, og driver dagens «Rogne» som skippere og styrmenn.
Driver kombinert trål og notfiske
Nåværende «Rogne» ble overlevert rederiet i 2013, fra samme verft som de nå bygger nye «Rogne» ved. Fartøyet har vist seg å være både effektivt og økonomisk. De er godt strukturert med kvoter, og driver kombinert trål- og notfiske. Trålfiske er primært etter kolmule vest av Irland. Mens øvrige fiske etter sild og makrell drives med not. Nye «Rogne» skal drives etter samme prinsipper.
Bygger ved Karstensens
Det er naturlig for rederiet å bygge nye «Rogne» ved Karstensens Skibsværft på grunn av deres gode erfaringer med verftet, heter det i en felles pressemelding fra verft og rederi.
– Karstensens Skibsværft er ydmyk og glad for den loyalitet og tillit Rogne AS utviser ved å kontrahere enda et nytt fartøy i Skagen, skriver verftet i en uttalelse.
Det har vært et tett samarbeid mellom verft og rederi med tanke på design, innredning og arrangement, og rederiet har vært opptatt av innovative og optimaliserende løsninger – basert på driften av nåværende «Rogne» de senere årene.
Skreddersydd for rederiet
Prosjektet vil bli skreddersydd etter de krav og ønsker som rederiet har.
– Sikkerhet og arbeidsforhold for mannskapet er spesielt ivaretatt ved at hele lastedekket på «Rogne» vil være vanntett. Tråldekket akter vil være hevet en hel etasje, med formål å øke fribordet og dermed sikkerheten, heter det i meldingen.
Flere norske leverandører
Skroget er utformet og optimalisert i forhold til «Rogne»s driftsprofil, med tanke på lavest mulig drivstofforbruk og minimal utslipp av NOX og CO2 per kilo fisk.
En rekke leverandører blir nå valgt ut, og det vil være et stort bidrag av norske leverandører til nybygget. Allerede nå er vinsjanlegget kontrahert hos Karmøy Winch, og all maskineri vil leveres av Bergen Engines og Nogva.