Bø Kystfiskarlag ønsker at det innenfor grunnlinjen settes en krokbegrensning på 5000 krok i døgnet, gjeldende for hele landet.

Vil ha begrensninger i autolinefisket

Bø Kystfiskarlag ønsker begrensninger for båter som driver med autoline. Utenfor Vesterålen , mellom grunnlinjen og 12 nautiske mil, ønsker de en begrensning på 7500 krok i døgnet. 

Publisert Sist oppdatert

Innenfor grunnlinjen settes det en krokbegrensning på 5000 krok i døgnet, gjeldende for hele landet. Årsmøtet i Bø Kystfiskarlag krever at dette vedtaket blir tatt med i forbindelse med reguleringene på brosme, lange, kysttorskvernet, kveite etc. Dette er ment som et forslag for å verne de aktuelle bestandene, melder laget.

Saken om autoline er gjenganger fra årsmøtet og lokallaget. Denne saken om begrensninger på autoline blir stadig mer aktuelt i og med at kvotene på torsk, hyse og sei er nedadgående, dette gjelder også for kysttorsken og kveita. Dessuten er årsmøtet kritisk til fordelingen mellom hav og kyst på bestandene brosme og lange. 

Kystfiskarlaget slår fast at dagens autolinflåte, enten det er havgående eller sjarkautolinere, er så effektive at man kan si at grensen for hvor effektive vi er i forhold til fiskeressursene er overskredet for lenge siden. Dagens sjarkautolinere har opptil 26000 krok som kjøres ut opptil ti ganger i sjøværet, som vil si at de er like effektive som havgående autolinere var i sin tid da autolineboksen ble etablert utenfor Vesterålen.

- Siden denne flåten drifter 24/7 blir det aldri fred og null tilsig. Antall krok som vatnes fra en sjarkautoliner tilsvarer 150 stamper a 350 krok for en som drifter med stampline. Da sier det seg selv at fiskerne som drifter med håndegnet stampline blir tapere når de er på land og egner sine liner, skriver Bø Kystfiskarlag.

De er også bekymret for grunnlaget for uer-bestanden og dets regulering, noe årsmøte stiller seg undrende til. I virkeligheten er det stor avstand fra det fiskerne opplever, og hva forskerne sier, slår Kystfiskarlaget fast.