Sverre Flatebø, prosjektleder i seksjon for risikostyring og analyse hos Sjøfartsdirektoratet.

Sjøfartsdirektoratet tar grep mot mobbing til sjøs

Ny rapport setter fokus på sammenhengen mellom arbeidsmiljø og sikkerhet, og kommer med tiltak for et bedre og tryggere arbeidsmiljø.

Publisert

I 2024 satte Sjøfartsdirektoratet fokus på psykososialt arbeidsmiljø om bord på norske skip. Bakgrunnen var alvorlige resultater fra direktoratets egen undersøkelse om maritim sikkerhet, som avdekket svært høy forekomst av mobbing og trakassering i sektoren.

I gjennomsnitt rapporterte mellom hver tredje og fjerde skipsarbeidstaker å ha opplevd en eller annen form for uønsket adferd mot seg i løpet av det siste året på jobb. I tillegg til at det er en arbeidsmiljøutfordring om bord, kunne Sjøfartsdirektoratet også vise at mobbing og trakassering har en dokumentert sammenheng med sikkerheten på fartøyet.

– De som har oppgitt å være utsatt for mobbing/trakassering har også lavere resultater på de spørsmålene som blant annet måler sikker arbeidspraksis, forteller Sverre Flatebø i Sjøfartsdirektoratet. 

Han har vært prosjektleder for fokusområdet i 2024, psykososialt arbeidsmiljø. Gjennom året har direktoratets ansatte både veiledet, informert og ført tilsyn med mål om å skape bevissthet og forbedring når det gjelder disse temaene.

– Når 27 prosent av sjøfolk oppgir at dette er et problem, må både myndigheter og næring jobbe sammen for forbedring, sier Flatebø.

Nå understøttes også arbeidet av nye funn og anbefalinger fra SINTEF.

Ny forskning og tydelige anbefalinger

Som en del av fokusområdet har Sjøfartsdirektoratet og Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse finansiert et forskningsprosjekt for å belyse problemstillingen ytterligere. SINTEF har ledet arbeidet sammen med Likestillingssenteret KUN.

De legger i dag frem rapporten Sikkerhet for alle - Tiltak for en sikrere og mer inkluderende arbeidsplass på sjøen.

Rapporten beskriver nærmere hvilke faktorer som påvirker både arbeidsmiljø og sikkerhet, og sammenhengen mellom disse. I tillegg belyser den spesielt hvordan minoriteter påvirkes av dette.

– Viktig arbeid

Therese Landås leder underavdeling for Sjøfolk i Sjøfartsdirektoratet, og jobber tett med arbeids- og levevilkår til sjøs.

– Sjøfolk har, på generelt grunnlag, den mest ulykkesutsatte og risikable arbeidsplassen her til lands. Forhold rundt kjønn, seksuell legning, språk og nasjonalitet øker denne risikoen. Derfor er innsikten og anbefalingene denne rapporten gir oss veldig viktig, sier Landås.

Også konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim understreker viktigheten av dette arbeidet.

Alf Tore Sørheim er konstituert Sjøfartsdirektør.

– For meg har det vært viktig å få frem at sjøfolk fortjener en god arbeidshverdag, og at de føler seg trygge på at de skal trives om bord. Dette er et budskap vi har brukt mye kapasitet på å formidle, i tett samarbeid med en motivert og mottakelig næring. Jeg opplever at alle ønsker å trekke i samme retning på dette området. I tillegg har vi et mål om å redusere antall alvorlige ulykker på sjøen til null, og da må vi se på alle forhold som kan bidra til økt sikkerhet.

Anbefalinger og veien videre

Sjøfartsdirektoratet vil benytte anbefalingene i sitt kontinuerlige fokus på mangfold, inkludering og likestilling på sjøen. Blant annet skal direktoratets nettsider, og andre kilder til veiledning, oppdateres i tråd med innspillene fra rapporten.

Anbefalingene treffer også godt det pågående arbeidet med revisjon av STCW-konvensjonen. Den er en viktig bærebjelke for sjøfolks kvalifikasjoner og kompetanse.

Regjeringen har også utarbeidet og vedtatt en likestillingsstrategi for maritim næring. Sjøfartsdirektoratet følger opp denne gjennom flere spor, og vil bruke Sikkerhet for alle-rapporten som et viktig og konkret beslutningsgrunnlag for å skape en mer inkluderende sjøfartssektor, som bidrar til økt rekruttering.

Rapporten anbefaler følgende forbedringer i sjøfartsnæringen:

  • Kartleggingen viser at det er mangfold i sjøfarten, selv om andelen kvinner og andre minoritetsgrupper kan være små og ikke nødvendigvis synlige. Derfor er det viktig å forbedre og ivareta et sikkert og inkluderende arbeidsmiljø for dem som allerede jobber i sjøfarten.
  • Selv om minoriteter virker å være særlig utsatt for flere av arbeidsmiljøutfordringene, må ikke nødvendigvis tiltakene rettes mot spesielle grupper.
  • Kompetanse om mangfold, likestilling og arbeidsmiljø bør systematisk bygges opp slik at næringen vil kunne være bedre i stand til å møte utfordringene med arbeidsmiljø og sikkerhet.
  • Det er også nødvendig å øke kunnskapen om risikofaktorer for minoriteter på arbeidsplassen.
  • Tiltakene bør i større grad rettes mot organisatoriske arbeidsmiljøfaktorer, noe rederiet og skipsledelsen bør prioritere.
  • Rederiene bør utvikle sine evner til å være en lærende organisasjon, slik at de bedre følger opp og lærer av blant annet varsler og uønskede hendelser.
  • Arbeidstakerens reelle mulighet til å varsle om kritikkverdige forhold bør styrkes.
  • Design og tilpasning av fartøyene som ivaretar mangfold og sikkerhet bør forbedres.
  • Arbeidsklær og verneutstyr behøver å være tilpasset mangfoldet om bord.
  • Kjennskap til lovverket for arbeidsgivere og arbeidstakere bør forbedres.
  • Familie- og livsfasepolitikk bør forbedres.
  • I tillegg er det behov for mer forskning om minoriteter i sjøfarten, også for andre grupper enn kvinner.