SE BILDENE: Flotte norske nybygg på rad og rekke
Det er ikke første gang det ligger nybygg på rekke i Skagen. Men det er ikke hver dag det ligger flere norske nybygg etter hverandre ved utstyringskaien til Karstensens Skibsværft. Det gjør det nå.
Her ligger nå «Gollenes», «Stødig» og «Sille Marie», og ved siden av dem den skotske pelagiske tråleren «Altaire». Til sammen representerer nybyggene en kontraktsverdi på langt over en milliard kroner.
«Gollenes» som får en største lengde på 69,99 meter og bredde på 14,80 meter. Den erstatter fartøyet «Gollenes» med største lengde 62,60 meter og bredde på 12,80 meter som ble levert av Karstensens Skibsværft A/S i 2011. Dette fartøyet ble i juni solgt til Skottland og heter nå «Unity».
Sørlandets største fiskefartøy
«Sille Marie» blir Sørlandets største fiskefartøy. Det har en største lengde på 65,90 meter og bredde på 14 meter. Det erstatter «Sille Marie» med største lengde 37,50 meter og bredde på 9,00 meter. Dette fartøyet som også for tiden ligger ved Karstensens Skibsværft ble bygget ved Tjörnvärvet i Sverige i 2001. Fartøyet er omdøpt til «Sille Marie Senior».
«Sille Marie Senior» er plassert i rederiet «Stokksund Fiskeri AS», som igjen er en del av selskapsstrukturen som kontrolleres av Carl Aamodt fra Søgne utenfor Kristiansand. Dette rederiet kjøpte tidligere i år «Havglans» med lengde 44,85 meter og bredde på 10 meter, sammen med mye kvote. Om «Sjøglans» byttes og kvotene overføres til «Sille Marie Senior» gjenstår å se. «Sjøglans er tre år eldre enn «Sille Marie Senior», men er en del større.
Skal fiske hvitfisk, reke og raudåte
«Stødig» er kontrahert av rederiet Asbjørn Selsbane AS i Tromsø. Dette fartøyet er 39,30 og 11,50 meter bredt. Rent formelt er det til erstatning for «Stødig», en Selfasjark med lengde meter. Den ble solgt i januar 2020 og heter nå «Nergaard Jr».
«Stødig» er et avansert fartøy som skal fiske etter hvitfisk, reker og raudåte. Etter det vi forstår skal fartøyet ta i bruk et avansert system for å pumpe fisk og raudåte akter fra trålposen og om bord. Fartøyet utstyres også for å kunne frakte levende fisk, og det er fabrikk med platefrysere.
Asbjørn Selsbane AS bygget sitt største fartøy «Asbjørn Selsbane» ved Karstensens Skibsværft. Fartøyet som har en største lengde på 55,00 meter og bredde 12,80 meter ble levert til rederiet i 2013.
NB. Kystmagasinet får straks etter publisering opplyst fra rederiet at sannsynligvis blir det ikke noe fiske etter rødåte, men heller at "Stødig" brukes til fiske etter snøkrabbe.
Skotske Altaire
Den skotske pelagiske tråleren «Altaire» har i perioder levert store mengder makrell til norske mottak. Nå ligger nye «Altaire» ved som nummer fire i rekken etter de tre norske nybyggene. Dette er en pelagisk kjempe med lengde på 79,95 meter og bredde på 17,50 meter. Det er fortsatt et halvårs tid til den skal leveres.
Ved kaien, tvers over for verftets utrustningskai ligger «Myggenes». Fartøyet som ble levert av Karstensens Skibsværft for halvannen uke siden har en største lengde på 36 meter og bredde på 11 meter. «Myggenes» er en kombinert tråler og snurrevadsbåt.