Lavere lønnsomhet for fiskeflåten i 2023
Den norske fiskeflåten opplevde en svak reduksjon i lønnsomheten fra 2022 til 2023. Det er likevel store variasjoner mellom fiskeriene, og mellom de ulike fartøygruppene.
Fiskeridirektoratet har i dag publisert nye tall fra lønnsomhetsundersøkelsen for fiskeflåten for 2023 på sine hjemmesider. Tallene viser en svak reduksjon i inflasjonsjusterte driftsinntekter for flåten sett under ett, fra 29,3 mrd. i 2022 til 28,8 mrd. 2023.
De totale driftskostnadene var 23,8 mrd., og driftsresultatet for flåten var dermed 5 mrd. i 2023. Driftsmarginen ble redusert fra 18,1 prosent i 2022 til 17,3 prosent i 2023.
Fortsatt stor variasjon i utviklingen i lønnsomheten
De pelagiske fiskeriene sett under ett opplevde en økning i driftsmargin fra 22,8 prosent i 2022 til 27,1 prosent i 2023. Samtlige fartøygrupper, med unntak av kystnotfartøy under 11 meter hjemmelslengde (hj.l.), opplevde en økning i driftsmarginen i 2023.
Pelagiske trålere er den fartøygruppen i de pelagiske fiskeriene som opplevde størst økning i driftsmargin, fra 19,9 prosent i 2022 til 28 prosent i 2023. Ringnotsnurpere er fartøygruppen med høyest driftsmargin, på 28,3 prosent i 2023.
Bunnfiskeriene opplevde samlet sett en reduksjon i driftsmarginen fra 2022 til 2023. Driftsmarginen var 11,3 prosent i 2023, mot 15,7 prosent i 2022. Her er det imidlertid større variasjoner mellom de ulike fartøygruppene sammenlignet med de pelagiske fiskeriene.
De havgående fartøyene i bunnfiskeriene opplevde totalt sett en reduksjon i driftsmargin fra 16,9 prosent i 2022 til 8,2 prosent i 2023. Samtlige fartøygrupper opplevde her en reduksjon i driftsmarginen.
Reduksjonen er størst for fartøygruppen havgående krabbefartøy. For denne fartøygruppen er driftsinntektene mer enn halvert fra 2022, mens driftskostnadene ligger på omtrent samme nivå. Dette resulterer i en kraftig nedgang i resultatet fra 2022 til 2023.
Kystfiskefartøyene i bunnfiskeriene opplevde samlet sett en svak økning i driftsmarginen, fra 14,3 prosent i 2022 til 14,8 prosent i 2023. Blant de konvensjonelle kystfiskefartøyene opplevde samtlige fartøygrupper, med unntak av konvensjonelle kystfiskefartøy 15-20,9 meter hj.l., en økning i driftsmarginen.
Her er økningen i driftsmarginen størst for konvensjonelle fartøy under 11 meter hj.l., hvor denne økte fra 9,3 prosent i 2022 til 12,6 prosent i 2023.
Kystreketrålerne opplevde også en økning i driftsmarginen, fra -1,1 prosent i 2022 til 5,6 prosent i 2023. Etter flere år med negativt driftsresultat oppnår altså kystreketrålerne et positivt driftsresultat igjen.
Økte finanskostnader fører allikevel til et negativt resultat før skatt for fartøygruppen i 2023. Med unntak av fartøygruppene med de minste fartøyene øker finanskostnadene generelt for alle fartøygrupper fra 2022 til 2023.
Svak økning i drivstofforbruk
Fartøygruppenes samlede kostnader til drivstoff er noe redusert fra 2022 til 2023. Samtidig ser vi en liten økning i drivstofforbruket for flåten totalt sett. Kostnadene til drivstoff vil være avhengig av pris og forbruk, hvor forbruket igjen vil være avhengig av faktorer som tilgjengelighet til fisken og værforhold.
Opplysninger om drivstofforbruk er samlet inn i forbindelse med lønnsomhetsundersøkelsen for fiskeflåten siden 2001. Det er ikke alle fartøy som svarer på spørsmålene om drivstofforbruk, men andelen fartøy med oppgitt drivstofforbruk har økt over tid. Fiskeridirektoratet har ikke data på drivstoffpriser.
Les mer om lønnsomhetsundersøkelsen på Fiskeridirektoratet sine hjemmesider.