KJØPER: Anledningen til offentliggjøringen av kjøpet er Fiskerbladets stand på DanFish 2023. Fra venstre: Stefan Holmager Larsen (redaktør i Fiskerbladet og Maritim Direct), Gustav Erik Blaalid (publisher og eier av Oceanspace Media), Freddy Rasmussen (administrerende diektør i FL Marketing), Mathias Rasmussen (viseadministrerende direktør i FL Marketing), Michael Neergaard (salgssjef i FL Marketing) og Christian Lawley (daglig leder for de norske mediene i Oceanspace Media AS).
(Foto: Oceanspace Media)
Oceanspace Media kjøper Fiskerbladet
Ålborg: Oceanspace Media utvider mediaporteføljen med danske Fiskerbladet og Maritime Direct og skaffer seg samtidig et nytt satsingsområde.
– Dette er et ledd i å utvikle Oceanspace Media til et nordisk mediehus med fortsatt fokus på den maritime og marine klynge, sier eier og styreleder Gustav Erik Blaalid i en pressemelding.
Oceanspace Media, med hovedkontor i Bergen, er allerede et internasjonalt mediehus med virksomheter i Chile og Skottland. Oppkjøpet i Danmark er det første i Norden, utenfor Norge. Ifølge Blaalid er selskapets strategi å bli en ledende media-aktør innenfor maritim sektor, fiskeri og havbruk, ikke bare i Norge, men også i Norden.
Samarbeid
Oceanspace Media Danmark fortsetter det kommersielle samarbeidet med selger av virksomheten, FL Marketing.
– Fiskerbladet og Maritime Direct er virksomheter som har vært i markedet siden 1955, sier administrerende direktør i FL Marketing, Freddy Rasmussen.
FL Marketing kjøpte Maritime Direct og Fiskerbladet for et drøyt år siden, men konkluderte raskt med at media ikke var deres kjerneområde selv om mange av kundene deres er medieselskaper.
– Da er det hyggelig at en profesjonell medieaktør tar eierskapet videre, og at vi kan fortsette det kommersielle samarbeidet, sier Freddy Rasmussen.
– Gleder meg
Redaktøren for Maritime Direct og Fiskerbladet, Stefan Holmager Larsen, sier i en kommentar at han gleder seg til fortsettelsen.
– Det blir spennende å se hva vi kan få til i tiden fremover. Jeg har hatt et utmerket samarbeid med FL Marketing, og ser frem til å føre dette samarbeidet videre med ny eier, sier Stefan.
Han har jobbet som redaktør i virksomheten de siste to årene.
Dette er Oceanspace Media AS:
I porteføljen til Oceanspace Media er for tiden 7 magasiner og 9 nettsider. Med kjøpet i Danmark kommer det ytterligere to magasiner og to websider. Alle innenfor maritim sektor, havbruk og fiskeri.
Her er hele listen:
På norsk: Norsk Fiskeoppdrett, kyst.no, LandbasedAQ, landbasedaq.no, Skipsrevyen, skipsrevyen.no og Kystmagasinet, kystmagasinet.no, samt kyst24Jobb.no og kyst24.no
På spansk i Chile: SalmonExpert, salmonexpert.cl og AgendaMarìtima, agendamaritima.cl.
På engelsk i Skottland: Fish Farming Expert og fiskefarmingexpert.com
På dansk: Maritime Direct, maritime.direct.dk og Fiskerbladet, fiskerbladet.dk
Om Maritime Direct og Fiskerbladet:
Fiskerbladet ble etablert i Danmark i 1955. Forløperen til Maritim Direct noen år senere. I 2022 ble virksomheten solgt til FL Marketing. Både Fiskerbladet og Maritime Direct utkommer hver med seks utgaver årlig (digitalt og papir). I tillegg til daglige nyheter på de respektive web-sider.
Det redaksjonelle fokus er for Fiskerbladet sin del danske fiskerier, fiskefartøyer, leverandørindustrien og folk som jobber innenfor fiskerisektoren.
I Maritime Direct er fokus den maritime sektor med logistikk, transport, shipping, verft og leverandørindustri.