Sjømatgigant starter klippfiskproduksjon fra nyttår
Et av verdens ledende sjømatkonsern, Lerøy Seafood, skal starte med klippfiskproduksjon fra januar.
– Skal du drive med sei, må du nesten lage klippfisk. 60-70 prosent av all seien går jo ut fra Norge som klippfisk, sier salgsleder for saltfisk og klippfisk, Ola Hiis Bergh hos Lerøy til Kystmagasinet.
Skal lære om markedet
Kystmagasinet treffer ham på Sjømatrådets delegasjon i Luanda, Angola, der han er for å se på muligheten for å finne nye markeder for norsk fisk. En av mulighetene de ser på, er å eksportere klippfisk til det store afrikanske landet. Og kanskje til andre land på kontinentet også.
– Vi er her nede først og fremst for å lære om markedet. Vi skal jo være i gang med vår egen klippfiskproduksjon i løpet av noen uker, sier salgsansvarlig for saltfisk og klippfisk hos Lerøy, Ola Hiis Bergh til Kystmagasinet.
Han synes at Afrika virker som et spennende marked.
– Det virker som om både grossister og supermarkeder har tro på økonomisk vekst og økt kjøpekraft. Og de kjenner den norske klippfisken. Men Angola er ikke hovedmarkedet for sei i Afrika nå. Det gikk større kvantum til dette markedet tidligere. Men det er absolutt potensiale der nede, sier han.
Har allerede fått kontakt
Besøket, som gikk over tre dager, har allerede gitt frukter.
– Vi er allerede i kontakt med selskapene vi traff, men siden vi ikke har begynt å produsere klippfisk ennå, er det ikke blitt noe handel så langt. Vi starter først med vår egen produksjon i januar.
Lerøy er en av Norges største fiskeriaktører, og et verdensledende selskap innen sjømat. Hver eneste dag leverer konsernets 5 500 ansatte sjømat tilsvarende fem millioner måltider, til over 80 ulike land.
– Vi har vårt eget selskap i Portugal, og regner med å selge en del dit. Vi har jo produsert saltfisk i mange år. Og nå skal vi se på klippfisken også.
Tør ikke anslå kvantum
At de nå ønsker å kaste seg inn i konkurransen om klippfiskmarkedet, anser Hiis Bergh som helt naturlig. Hvor mye de tar mål av seg til å produsere i starten, tør han ikke anslå nå. Det avhenger av flere faktorer fremover.
– Vi gjør jo mye på andre ting, både fersk og fryst, hel og bearbeidet. Vi driver med alt, avslutter Hiis Bergh.
¤¤ En større reportasje om Sjømatrådets nylige tur til Angola og de norske eksportørene som var med, er å lese i neste nummer av Kystmagasinet, som går i trykken mandag 19. desember.