Sjøfartsdirektorates "læring av hendelser":

Illustrasjonsbilde: Glatt dekk kan føre til farlige situasjoner og i verste fall ulykker.

Falt i havet under bording

Sjøfartsdirektoratet har fått flere rapporter om ulykker hvor sjøfolk har skadet seg på grunn av vinterværet. Heldigvis er det flere enkle tiltak som kan bidra til færre skader og sykefravær.

Publisert Sist oppdatert

Forslag til tiltak som kan bidra til å sikre fartøyet på vinterstid:

  • Ha god dialog med kaieier når det gjelder snørydding, eller strøing når det er is.
  • Ha snøskuffe og kost om bord slik at du kan fjerne snø som legger seg på dekk og landgang.
  • Ha grus og sand tilgjengelig til å strø rundt landgang på kaien, i tilfelle kaieier ikke har tatt ansvar for dette før du legger til.
  • Kjøp inn issmeltemiddel.
  • Ekstra belysning kan bidra til at man ser issvuller og glatte partier.
  • Ta en runde med pigg/hakke for å fjerne is før arbeidet starter.
  • Ha brodder tilgjengelig for bruk på land/kai, eller sko med ekstra godt grep. Sjøfartsdirektoratet er kjent med at enkelte rederier gir sine ansatte en såkalt «care-package» med ekstra vernetøy for vinterbruk. Husk å kjøpe inn i størrelser som passer hele besetningen.
  • Sørg for å kartlegge områder om bord hvor sklisikringen er slitt, eller områder hvor det er mulig å benytte grating i stedet. Sett dette på vedlikeholdsplanen for snarlig utbedring.

Vinteren i Norge bringer med seg både kulde, mørke og utfordrende værforhold. Det er ikke bare i trafikken på land dette kan føre til problemer. Heldigvis går det mot lysere tider, med mer stabile og varme forhold. Fram til den tid er viktig å være ekstra oppmerksom på de unike farene vinteren bringer.

Her er noen eksempler på hendelser hentet direkte fra ulykkesrapporter Sjøfartsdirektoratet har mottatt, bare i løpet av en periode på snaue to uker i januar:

13 januar sklei en ansatt på isen på fergeleiet etter endt arbeidsdag. Det var is med vann på, og det var ikke strødd sand. Dette gjorde det svært glatt på kaien, i tillegg til at det var mørkt. 

Falt i sjøen under bording av fiskebåt

Ved entring av fartøy, sklei en ikke navngitt person og falt ned mellom fartøyet og kaien, og havnet i sjøen. Det var et fall på ca. 3 - 4 meter. Han ble raskt hjulpet opp på kaien, og videre om bord i fartøyet. Dette skjedde 23. januar.

Årsaken var at det var snø og glatt på kaia. På grunn av masse utstyr på kai, var det ikke plass til å sette ut landgang, så fartøyet måtte entres direkte fra kai.

Samme dag skulle en matros på et større passasjeskip gå ned en trapp ute på dekk. Trappa var glatt og våt, og antiskli-malingen kunne vært bedre. Det var mørkt ute, selv med dekkslys på. Dermed sklei han og falt i trappa  Etter besøk på legevakt ble det konstatert ett eller to bristede ribbein.

24. januar var det en hurtigbåt-kaptein som var ute for ulykken. Han sklei på dekk da han entret fartøyet, med den følge at han brakk lårhalsen. Han ble fraktet til sykehus med ambulanse. Også her peker Sjøfartsdirektoratet på at det var glatt, med frost på dekk og at kapteinen hadde glatte sko.

Enkle grep

Alle fire hendelser er folk som sklir, og Sjøfartsdirektoratet mener dette er hendelser som kunne vært forhindret med noen enkle tiltak. Blant forslagene til tiltak nevnes fjerning av is og snø før man går i gang med arbeid, bruk av issmelter og sand, og bruk av brodder eller sko med godt grep. De oppfordrer alle til å ta en ekstra gjennomgang og vurdering av sikkerheten på sitt fartøy i vinterværet.