Ber norske skip sjekke seg etter dødsulykke
Sjøfartsdirektoratet advarer etter forliset av et norskeid linefartøy i sommer, og ber norske fartøy gå gjennom utstyr og rutiner.
Det norskeide linefartøyet «Argos Georgia», eid av Ervik Havfiske og registrert under St. Helenas flagg, forliste under dramatiske omstendigheter øst for Falklandsøyene 22. juli 2024. Av et mannskap på 27 personer, mistet 13 livet.
Sjøfartsdirektoratet har nå sendt ut et rundskriv hvor de oppfordrer eiere av tilsvarende norske fartøy til å følge opp aktuelle sikkerhetsforhold, basert på innledende undersøkelser utført av den britiske havarikommisjonen.
Åpen drageluke
De innledende undersøkelsene av ulykken har avdekket følgende:
- Drageluka ble observert via overvåkningskamera på fartøyet å sakte sige ned fra lukket posisjon til å bli stående helt åpen.
- Lukkemekanismene for luka hindret ikke at den gled ned til åpen stilling.
- Interne dører fra dragerrommet og videre inn i fartøyet sto åpne.
Den åpne drageluka og de åpne dørene fra dragerrommet til rom innenfor medførte at store mengder sjøvann strømmet inn. Dette førte til slagside, som økte etter hvert som vannet fortsatte å trenge inn. Mannskapet klarte ikke å stenge drageluka eller dørene fra dragerrommet, noe som resulterte i at fartøyet sank.
Mer om forliset:
Kontroll av luker og dører – anbefalinger og rutiner
Med bakgrunn i denne alvorlige ulykken og de innledende funnene fra den britiske havarikommisjonen, gir Sjøfartsdirektoratet følgende anbefalinger til eiere av garn- og linefartøy med drageluke og setteluke:
- Kontroll av design og funksjon: Undersøk om drageluker og setteluker er designet slik at de utilsiktet kan åpnes ved svikt i lukkemekanismer. Gjennomfør nødvendige korrigerende tiltak dersom dette avdekkes.
- Opplæring og øvelser: Påse at mannskapet får tilstrekkelig opplæring og gjennomfører øvelser i å lukke slike luker raskt og effektivt.
- Rutiner for dører: Påse at det finnes rutiner som sikrer at dører til rom innenfor dragerrom og setterom holdes lukket når drageluka eller setteluka er åpen.
Krav til side- og hekkluker
Sjøfartsdirektoratet minner om følgende krav til side- og hekkluker som skal være oppfylt:
- Luker i side og hekk skal kunne lukkes fra betjeningspanelet i styrehuset ved «dødt skip», og lokalt kunne lukkes manuelt av én person uten bruk av verktøy.
- Lukene skal til enhver tid være operative uten noen form for klargjøringsarbeid. De skal kunne opereres fritt uten hindringer av garn eller linerull mv. og skal ikke bli «låst» i åpen stilling av tauverk eller annet utstyr.
- Lukene skal alltid kunne lukkes i løpet av 15 sekunder. Kravet gjelder også i en nødsituasjon ved dødt skip.