MS «Dina T» - nyutviklet sjark med bulb
Nor-Dan har overlevert «Dina T» til Sørfjorden Maritime AS ved reder Rune Tvenning. Nybygget er byggenummer 139/24 med hovedmålene 10,99 x 4,14 meter.
Lasterommet er på 20 m3. Dette er forøvrig den første 10,99- modellen verftet leverer med bulb, en nyutviklet løsning de er spente på å se effekten av. Båten er beregnet både for bulk og containere, og er rigget for not og garn-fiske.
Dina T er en vakker fiskebåt, fullspekket med avansert utstyr og teknologi. Maskin eriet består av en Volvo D8 på 425 hk med tilhørende Volvo manøversystem, samt Perkins 415 13,1KVA - 50Hz - HE generator levert av La-Sa Båt og Motor.
Nybygget er utstyrt med Kabola dieselvarmer levert av Farco AS, og det er vannbåren varme både i styrhus og på bad. Sleipner har levert hydraulikkpumpe og thrustere til baug og hekk (SH320). Bomvinsj, bomsving og ankervinsjkommer fra Lorentzen Hydraulikk AS mens Furuno har levert navigasjon fra øverste hylle; Ekkolodd, radar, VHF, AIS, Svinger, Time Zero, WASSP F3x system, sonar CH 500, GP39. I tillegg så finnes det Olex om bord.
Videre har «Dina T» har også montert JPOS DP-system fra Norwegian Electric AS. Autopilot Simrad AP70 med interface til thrustere er levert av Pro Nav, mens Jotron har levert sikkerhetsutstyr; Tron TR30 GMDSS and Maritime VHF Radio, Tron AIS-SART og Tron 60GPS EPIRB with Float-free.
Kvalitetskjøling AS har levert RSW-anlegget- Dette er forøvrig deres prototype som skal testes ut i sammen med fiskescanneren de har utviklet. Lasterommet er beregnet for både bulk og containere, og har eget lensesystem som tømmer og fyller fra PLS i styrhus.
På dekk er det tørkeskap med hanske og støveltørker med varme fra kabolaen. Båten har forøvrig shelterdekk og rekkeport. Glamox har levert Luminell dekksbelysning, i form av søkelys, bauglys og dekkslys.
Styrhuset har som nevnt vannbåren varme i dørken, og er ellers romslig og godt utstyrt. Det er lagt mye vekt på belysning både utendørs og innendørs. Det er montert solskjerming på alle vinduer i styrhus.
I lugaren på styrbord side, er det en ekstra hengslet køye, slik at man totalt har tre køyeplasser om bord. Det er også mulig å senke salongbordet i styrhuset, og legge over madrass, slik at man får en ekstra sengeplass også der.
A.J Drift har levert alt alu.arbeide, samt produsert spesialutviklede containere for RSW-system. Lindesnes Båt og Treservice har levert innredning og innredningsarbeid, mens Nor-Dan Composites har stått for støp og kompositt, mens Nor- Dan Maritime har stått for all teknisk utrustning.
Det kan til slutt nevnes at reder Rune Tvenning er utdannet skipselektriker og er godt over gjennomsnittet opptatt av teknologiske framskritt i den minste kystflåten. Det bærer nybygget «Dina T» preg av. Det er elektronikk om bord for anslagsvis tre millioner kroner, inkludert fiskeskanneren CatchREG, et pilotanlegg innen kjøleteknologi, sonar, dynamisk posisjonering (DNP) og multistråle ekkolodd.